maandag 5 januari 2015

Paul Verhaeghe & het neoliberalisme



Tegenwoordig zitten er in bijna elk klas kinderen met ADHD terwijl op de werkvloer steeds meer mensen met een burn-out kampen.

Volgens Paul Verhaeghe ligt de verklaring hiervoor bij onze samenleving. Volgens hem leven we binnen een neoliberalisme. Het neoliberalisme geeft ons de illusie dat wanneer we hard werken altijd garantie hebben op succes. We faalt in onze maatschappij heeft het dus aan zichzelf te danken.

Zo worden we een concurrent van elkaar en krijgen we het gevoel dat we de greep op ons werk en ons leven verliezen. En dat heeft negatieve gevolgen voor ons, ons sociaal netwerk en eigenlijk ook wel voor de samenleving in het geheel.

Paul Verhaeghe probeert zijn visie op jongeren en onderwijs toe te lichten. Hij staat versteld van het onderwijs " kinderen leren vandaag op school om zichzelf als een onderneming te beschouwen en om manager van zichzelf te worden. Die bedrijfslogica levert problemen op.”

Er is dus een bepaalde norm waar kinderen moeten aan voldoen en vanzelfsprekend voldoen heel wat kinderen daar niet aan. Niet iedereen kan nu eenmaal 'top' en 'succesvol' zijn. Het ene deel geeft toe dat ze zelf en hun kind falen binnen deze norm. Het andere deel zegt dat de oorzaak bij een stoornis ligt. Veel kinderen krijgen dus de stempel 'ADHD'. Die laatste kan je niets verwijten, elke ouder voelt zich verantwoordelijk voor zijn kind en heeft er het beste mee voor.

Binnen het neoliberale model leren kinderen al van jongs af aan om competitief te zijn tegenover andere kinderen. Ze moeten altijd de beste zijn. Ze worden egoïstisch opgevoed en kennen geen solidariteit meer. Maar het probleem is, dat wij als volwassene hen zo gemaakt hebben.

Paul Verhaeghe zou liever het onderwijs dat kinderen klaarstoomt voor de arbeidsmarkt veranderen in een meer algemeen vormend onderwijs. Hij geeft daar de uitleg dat we overtuigd zijn van de noodzaak van top-onderwijs en top-competenties, maar dat er wel dankzij de techniek op de werkvloer hoe langer, hoe minder specifieke kennis en vaardigheden nodig zijn. Zelfs voor hoge functies die vroeger zware scholing vereisten, nemen computers vandaag veel over.

Hij zou kinderen liever ter meer in contact brengen, met kunst, verhalen,... . We hebben een breed gamma aan cultuur, maar we doen er juist niets mee. Hij denk dat er dan meer kinderen liever naar school zullen gaan.
"We zouden tijd kunnen maken om kinderen weer Bildung te geven, om hen in contact te brengen met kunst, met verhalen"
Ik vind dat Paul Verhaeghe op heel wat vlakken echt wel een goed standpunt heeft. Hoe hij onze maatschappij nu ziet, hoe hij ons onderwijs ziet en ook waar en hoe hij verandering wil. Ik kan me echt wel vinden in meer cultuur voor kinderen. Laat kinderen buiten komen, laat ze experimenten, laat ze hun mening geven, en vooral luister naar hen.

1 opmerking:

  1. Deze tekst geeft zeer goed weer wat er mis is in het onderwijs op dit moment. Ze verwachten van de kinderen dat ze al vanaf het 1ste middelbaar een keuze moeten maken die de rest van hun leven beïnvloed. Ipv van ze van verschillende aspecten van de wereld (cultuur, technologie, geschiedenis, ..) willen we ze al in een hokje duwen. Heel mooi gezegd van Paul Verhaeghe !!

    BeantwoordenVerwijderen